Flot internationalt resultat af U11

12. juni 2018 kl. 13:15

I weekenden var U11 til Rotterdam Football Cup. Med 48 hold fra lande som USA, Irland, Slovakiet og de fodboldstærke europæiske lande, var der mange spændende hold at møde.

For OB startede og sluttede lørdagen godt. I første kamp var modstanderen det fysiske stærke hold Trecin fra Slovakiet. Slovakkerne kom foran efter 5 minutters spil. Med kampe på 15 min er svært at komme tilbage mod en god modstander, men det lykkedes OB at vinde kampen 3-1 efter bl.a. to hovedstødsmål – hvor selv Bo Henriksen ville være imponeret over evnen til at slå til på dødbolde. Hvilket lækkert killer-instinkt.

Efterfølgende skulle OB møde den hollandske storklub PSV. OB sad på spillet, og kom foran på et flot kombinationsspil. Men der var chancer i begge ender, og selv om PSV Eindhoven kort før tid kunne udligne til 1-1, så var resultatet fint i forhold til puljestillingen.

De næste to kampe blev vundet over mindre hollandske klubber. I gruppens sidste kamp stod tyske Duisburg som modstander. Duisburg var godt spillende og havde gode chancer, men OB var kølige og udnyttede chancerne og vandt 2-0. Dermed en flot puljesejr og A-slutspil.

Dag to – søndag – bød på en fireholds pulje: Westham United, Born to Play Academy og Excelsor.

Første kamp mod den engelske storklub Westham blev en sand fornøjelse. En af årets absolut bedste kampe.

OB’s presspil fungerede optimalt, og der blev scoret på de muligheder, som holdet fik. 5-0 intet mindre, og de engelske trænere så ud som om, at de aldrig fik set hvilken fynsk "jætjaver", der havde bombet Westham.

Næste kamp var mod Born To Play. Man kan vist godt sige, at det var den mest fysisk kamp holdet har haft som U11. Nogle af modstanderne var større end fædrene på sidelinjen, og der gik rygter om, at de var set ankomme på egne scootere. Deres koncept var simpelt, lange bolde fra målmanden til angriberne. Men OB holdt stand og fik 0-0. Ganske imponerende, når man ser på deres fysiske styrke. Man skal aldrig helt tro på, hvad der står skrevet. Med til historien hører nemlig, at der på Born To Plays hjemmeside står, at de er til for at udvikle spillere født sent på året. I dette tilfælde må det have været 2005-2006. Men de fleste hold fra OB har oplevet samme forhold, når turen går sydpå. Det er en del af charmen.

Dermed var der lagt op til, at OB kunne spille sig i semifinalen mod Manchester City, hvis Excelsor kunne besejres.

Men kampen blev en af de kampe, hvor bolden bare ikke kunne komme over stregen, og Excelsor scorede på deres eneste chance, som dog var et godt opspil.

Det var lidt af en mavepuster for drengene, der dermed gik fra at være meget tæt på en semifinale mod City til at skulle spille placeringskampe. Luften var som nævnt slået ud af drengene og skuffelsen hang i dem, da de tabte de to sidste placeringskampe – kampe som de normalt vil vinde uden de store anstrengelser. Men i nederlagene er der vigtig læring, som komme med hjem til Å-dalen.

Men trods alt, så slutter drengene som nr. 12 i stor international turnering, hvor deres spil langt hen af vejen var til en turneringssejr. De har endnu engang bevidst, at de kan slå store internationale klubber i en stærkt besat turnering, men også at motivation og dedikation er vigtige elementer, hvis man skal vinde kampe.

Fodboldåret er endnu ikke slut, der er fortsat spændende kampe i weekenden, når FC Nordsjælland på deres stadion tager imod Brøndby, FCK og OB. Skarpere bliver det ikke i dansk regi. Herefter venter årets sidste opgave, når OB spiller Dalum Liga Cup den 30 juni – 1 juli, stævnet