Optakt til Kai Thor/Suvit Cup

16. januar 2018 kl. 16:07
Kommende weekend

Vinterpause er ofte lig med fysisk fokus, træningslejre og turneringer. Sidstnævnte finder i weekenden sted i Odense, hvor OB’s to bedste ungdomshold er værter for en international turnering, med deltagende hold fra Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Holland. U19-mandskabet deltager i den turnering, der hedder Kai Thor Cup, som afvikles på hjemmebane i Ådalen, mens U17 skal spille deres kampe i Suvit Cup, der bliver spillet hos Boldklubben Marienlyst.

I Kai Thor Cup er OB havnet i pulje med norske Vålerenga, IFK Norrköping fra Sverige og Holstein Kiel fra Tyskland. Der venter Stribernes ældste ungdomshold særdeles kvalificeret modstand fra de udenlandske mandskaber allerede i den indledende pulje. Disse kampe bliver spillet fredag og lørdag, mens man spiller en placeringskamp søndag.

Her kan holdet møde AaB, Brann Bergen, BK Häcken eller HSV alt efter turneringens øvrige resultater. Reglerne foreskriver, at nummer ét i begge puljer spiller en finalekamp om at kunne kalde sig vindere af Kai Thor Cup, mens de resterende kampe afgør holdenes placering i turneringen. Samme turneringsform gør sig i øvrigt gældende i Suvit Cup.

Skal dossere kræfterne rigtigt

For U19-holdets cheftræner, Kim Engstrøm, handler turneringen om at få set hele truppen an, men også om at få brugt kræfterne rigtigt, da det er holdets første kampe i 2018 og der er tale om en vis fysisk belastning med at spille fire kampe på tre dage.

- Der er flere vigtige ting, når man skal spille en turnering, som den her. Først og fremmest er det de første kampe i det nye år og det handler derfor om at dossere kræfterne rigtigt. Vi skal spille fire kampe og vi kan ikke bare spille med de samme hele weekenden. Så er der også det, at vi spiller en turnering og det gør vi for at vinde den.

Derudover er Engstrøm også glad for muligheden for at møde udenlandske hold i optakten.

- Den sidste ting er, at vi gerne vil have matchet vores egne spillere mod internationale modstandere. Seks ud af de syv mulige modstandere er udenlandske hold så der er god mulighed for det.

Internationale kampe udvikler spillerne

U19-cheftræneren ser kampene mod internationale modstandere, som et værdigfuldt supplement i spillernes fodbolduddannelse, da de bliver testet mod nogle andre hold, end dem de kender fra kampene i U19-Ligaen.

- I forhold til uddannelsen af spillerne giver det noget andet. Der kan være forskellige spillestile og der er altid noget ekstra på stil i de internationale kampe. Matchningen er lidt højere og vi ved sjældent, hvad de andre kommer med.

Udover at det giver spillerne noget fysisk ballast, at spille mange kampe på kort tid, mener Kim Engstrøm også, at mødet med de forskellige spillestile kan bruges frem mod sæsonstarten, hvor Stribernes danske modstandere også praktiserer fodbold forskelligt.

- Det giver os også mulighed for at prøve nogle ting af. Vi spiller altid for at vinde, men der er også nogle muligheder i forhold til, at det er træningskampe mod hold med forskellige stilarter, fordi det kommer vi også til at møde i vores egen turnering.

OB U19 gruppekampe (Kampene spilles i Ådalen):

OB – IFK Norrköping (Fredag d. 19. kl. 19.15)

OB – Vålerenga (Lørdag d. 20. kl. 13.45)

Holstein Kiel - OB (Lørdag d. 20. kl. 18.45)

Mens U19 spiller Kai Thor Cup i Ådalen skal U17-holdet en tur til det nordvestlige Odense, hvor de skal spille deres kampe i Suvit Cup, der afholdes i Marienlyst. Her er de kommet i pulje med norske Brann Bergen, IFK Norrköping og AZ Alkmaar fra Holland. Det er første år, hvor turneringen har deltagelse af U17 hold og OB U17 cheftræner, Ivan Poulsen, ser frem til turneringen.

- Først og fremmest ligger turneringen i vores forberedelsesfase, hvor vi skal have set alle spillere an både for at vi skal have hele holdet i form, men også i forhold til at vi arbejder hen imod sæsonstarten i U17-Ligaen. Der er altså både et fysisk og spillemæssigt perspektiv, men også en mulighed for alle på holdet til at vise sig frem.

Den 24. februar starter U17-Ligaen op igen og udover at få holdet op i omdrejninger inden det går løs i den hjemlige turnering er Ivan Poulsen også stolt over, at det er muligt at skabe et internationalt stævne i Odense med deltagelse af store professionelle klubber fra ind og udland.

- Det er vigtigt for os at få mulighed for at spille internationale kampe og når vi samtidig kan få dem her i Odense bliver vi selvfølgelig stolte. Det også vigtigt for spillerne at møde hold, der kommer med en anden fodboldkultur for det er med til at give kampen et andet niveau. Derudover er vi værter for turneringen, og vi glæder os derfor til at spille.

Udenlandsk erfaring kan give inspiration

Udover muligheden for, at spillerne kan prøve sig selv af mod modstandere af international kaliber, er turneringen også en chance for at spare med de andre trænere i forhold til talentudvikling, siger Ivan Poulsen.

- Det er også altid spændende som træner, at se på hvordan de griber det an i udlandet, hvor de måske gør noget anderledes, som vi kan blive inspireret af herhjemme.

OB U17 gruppekampe (kampene spilles hos Boldklubben Marienlyst)

OB – AZ Alkmaar (Fredag d. 19. januar kl. 16.45)

Brann Bergen – OB (Lørdag d. 20. januar kl. 11.00)

OB – IFK Norrköping (Lørdag d. 20. januar kl. 15.30)

Begge turneringer afvikles henover weekenden fra fredag den 19. til søndag den 21. januar. Der er gratis entre til alle kampene. Hvis du gerne vil se det fulde kampprogram for Kai Thor Cup skal du blot følge linket her.  Hvis du ønsker at se det fulde program til Suvit Cup skal du klikke her.