Mindeord Henrik Kamp Madsen

13. januar 2021 kl. 12:10
Henrik Kamp Madsen (1947-2021)

Henrik Kamp Madsen døde mandag den 11. januar efter længere tids sygdom.

Det er en af de helt store OB-koryfæer, som er gået bort. I næsten 60 år var han med få afbrydelser en del af OB, hvor han allerede i 1959, som 11-årig OB-fan på Odense Stadion sammen med over 23.000 tilskuere, så sin kommende træner Richard Møller Nielsen spille lokalopgør imod B.1909.

Henrik Kamp Madsen var en talentfuld ungdomsspiller på banen i Munke Mose og blev i 1965 udtaget til FBU’s ynglinge-hold.

Senior karrieren blev indledt på S.1 og DS-holdet, hvorefter han i et par år mistede lysten til fodbold – og dyrkede fester, motorcykel kørsel mv.

Mødet med OB-inspektør Svend Madsens datter Birgit fik atter Henrik Kamp Madsen tilbage på fodboldbanerne.

Lokalopgøret i 1968 imod B.1909 for øjnene af 15.500 tilskuere blev debut på klubbens bedste hold - som venstre wing under træner Børge Jacobsens ledelse;  ”han kan give spilleudvalget problemer”, skrev Fyens Stiftstidende efterfølgende om den 20-årige maskinlærling – og den nye angriber scorede sit første mål på et ”historisk” langskud imod Horsens få kampe senere.

Henrik Kamp Madsen blev efterfølgende en fast del af de mange store talenter som udgjorde klubbens 1.-2. hold i årene under Jack Johnson og Kaj Hansen, men ved Richard Møller Nielsens genkomst i 1975 blev det til en fast plads – nu som midtbanespiller foran svogeren Jørgen Madsen. Her var Henrik Kamp Madsen en vigtig del af såvel oprykningen i 1975 som klubbens første danske mesterskab i 1977.

Herefter blev Henrik Kamp Madsen spillende træner i både OKS og Tommerup, før han atter vendte tilbage til Ådalen, hvor han både som ungdomstræner og i flere år som seniortræner udførte et stort stykke arbejde, som klubben belønnede med både sølv- og guldnål.

Henrik Kamp Madsen boede i mange år helt symbolsk i Holger Lauritzens hus på Sorgenfri Allé – OB var aldrig ude af syne.

Det var naturligt for Henrik Kamp Madsen at Old Boys tiden blev suppleret med lederarbejde i Old Boys bestyrelsen, hvor han stod i spidsen for sportsarbejdet i mange år.

Henrik Kamp Madsen var en fast bestanddel af Helge Jørgensens fynske ”Stjernehold”.

Sideløbende med engagementet i OB blev der tid til badminton, tennis og ikke mindst kortspil – og så ser vi helt bort fra det daglige fuldtidsarbejde som maskinarbejder.

Vore tanker går til Birgit og resten af familien.

Æret være Henrik Kamp Madsens minde.

BESTYRELSEN