Mindeord (1)

13. januar 2020 kl. 09:38
Børge Jacobsen (1927-2020)

Børge Jacobsen var uddannet møbelpolstrer, arbejdede en tid på Odense Stålskibsværft og afsluttede sin erhvervskarriere på en tapetfabrik. En vellidt kollega som satte sine spor og stadig huskes for sin uforlignelige humor.

MEN Børges livslange engagement i fodbold overskygger alt.

Det begyndte i Od.KFUMs ungdomsrækker, men under Besættelsen skiftede Børge til OB, som dengang holdt til i Munke Mose. Det blev indledningsvis en karriere, som bl.a. gav en del kampe på klubbens førstehold, hvor Børge ikke blev fast spiller - måske fordi talentet også strakte sig til håndbold og ikke mindst byens dansegulve, hvor Børge også var en populær skikkelse.

Fra midten af 1950’erne blev Børge en del af OBs lederstab – og tillidsposterne talte stort og småt. Da Richard Møller Nielsen afsluttede sin første trænertid i OB blev Børge i 1968 træner for klubbens førstehold og således overgangsfigur til Jack Johnsons periode.

Herefter var Børge en elsket og dybt respekteret holdleder i såvel Senior- som Old Boys afdelingen. Det blev til klubbens Sølvnål i 1996, Guldnålen i 2002 og Æresmedlemskabet i 2016.

Vi står således i OB tilbage med mindet om en ildsjæl, som i stort og småt kæmpede aktivt for sin klub. Hans omgangskreds var OB’ere i alle aldre, og interessen for klubben og ikke mindst førsteholdet gik som en rød tråd igennem alle årene.

Der er megen symbolik i, at Børge blev Oscar-mester ved Old Boys afdelingens årlige ”Juleand” så sent som i november 2019, og aldrig glemte at fortælle, hvad erfaring og rutine betyder……

Sønnen Søren blev divisionsspiller i Od.KFUM og B.1909 – og det var Børge både glad og stolt over, men barnebarnet Lars’ karriere i ind- og udland samt ikke mindst på landsholdet blev fulgt med et engagement, som smittede positivt, når Børge kom forbi De Kloges Klub i Ådalen, hvor han deltog i snak om stort og småt og altid positivt så på OBs muligheder udi fremtiden.

Længe før Odense Kommune begyndte at supplere gadenavnene med forklarende tekst og årstal, kunne Børge fortælle om, at han jo boede på Anne Maries Alle – i hans optik opkaldt efter hans kone, som livet igennem var en trofast støtte i stort og småt.

Alle vore tanker går til Anne Marie og familien.

Æret være Børge Jacobsens minde.